۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۳۱۹۵۶

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۴ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۴ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با ثبات نسبت به دیروز 4 میلیون و 542 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 4دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با ثبات نسبت به دیروز 4 میلیون و 542  هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 519 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 329 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 440 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 910 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 463 هزار و800 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1499.3 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 618 هزار و 400 تومان، هر مثقال طلا 2 میلیون و 12 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 13 هزار و 200 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 607 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 77 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  12 هزار و 970 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 870 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 250 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 150 تومان است.

 

سقف وام مسکن از محل اوراق افزایش یافت

در یک‌هزار و دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای پول و اعتبار، به‌ریاست عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به‌شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت:

علاوه بر این، سقف تسهیلات جعاله از محل منابع داخلی بانکها توسط بانک مسکن و بانکهای تجاری (شامل تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم  و بدون سپرده) تا مبلغ 400 میلیون ریال افزایش یافت.

 همچنین شورای پول و اعتبار، با امکان تلفیق حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان با اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تا سقف اوراق مزبور) موافقت کرد.

در این جلسه برنامه‌های وزارت صمت برای بهبود شرایط و افزایش بهره‌وری شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا خصوصاً برنامه واگذاری اموال و شرکتهای وابسته آنها مطرح و در راستای حمایت از اشتغال و افزایش تولید و حل مشکلات قطعه‌سازان، مقرر شد درخصوص تأمین سرمایه در گردش خودروسازان مساعدت ممکن از سوی سیستم بانکی به‌عمل آید.

 

اصلاح ۱۱۷۰ واحدی شاخص بورس

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 4میلیارد و 209میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 2388میلیارد تومان در 546هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 1170واحدی در ارتفاع 361هزار و 88واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و معدنی و صنعی چادرملو شد و در مقابل نمادهای معاملاتی ایران خودرو، سایپا و پلی پروپیلن جم با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1596میلیون ورقه به‌ارزش 1199میلیارد تومان در 292هزار نوبت، آیفکس 3واحد افت کرد و در ارتفاع 4662واحد قرار گرفت.

 

قیمت نفت در معاملات کم حجم تعطیلات کریسمس 67 دلار شد

پس از اینکه روسیه اعلام کرد که به همکاری با اوپک برای کاهش عرضه ادامه می‌دهد و در میانه خوش‌بینی در مورد نهایی شدن توافق تجاری آمریکا و چین، قیمت نفت در معاملات کم حجم پیش از کریسمس امروز افزایش یافت.

الکساندر نوآک، در مصاحبه‌ای روز دوشنبه گفت: «اوپک و روسیه به همکاری تازمانی‌که این توافق موثر و نتیجه‌بخش است، ادامه خواهد داد.»

اوپک و هم‌پیمانانش در ماه نوامبر توافق کردند کاهش تولیدی که از سال 2017 وجود دارد را بیشتر کنند. بر اساس این کاهش تولید، 2.1 میلیون بشکه نفت در روز از بازار خارج خواهد شد که حدود 2 درصد تقاضا در جهان است.

هر بشکه نفت برنت با 81 سنت افزایش 67.20 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 59 سنت افزایش 61.11 دلار معامله شد.

به گفته تحلیلگران، «هنوز، اوپک به ایجاد توازن بیشتر در بازار نیاز دارد... کاهش تولید اوپک به طور کامل مشکل را حل نکرده است.»

از دیگر عوامل تقویت بازار این بود که دیروز ترامپ گفت وی و زئیس‌جمهور چین یک مراسم امضای فاز نخست مذاکرات در این ماه خواهند داشت.

 

آیا اجرای برنامه اقدام FATF موجب کاهش فشار تحریم‌‎های آمریکا می‌شود؟

اصرار موافقان همکاری با گروه ویژه اقدام مالی FATF بخصوص مقامات دولتی بر تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون های CFT و‌ پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی است که ارتباط روشن و شفافی بین تحریم های آمریکا و FATF وجود دارد و مسئولان هم از این موضوع بی اطلاع نیستند به گونه ای که برخی مقامات ارشد نزدیک به دولت صراحتا تاکید دارند با الحاق ایران به این کنوانسیون ها، دور زدن تحریم ها سخت تر می شود.

اظهارات مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در سال های اخیر نشان می دهد که FATF دارای نقش مشخص و مهمی در سیاست فشار حداکثری آمریکاست، با این وجود اصرار موافقان همکاری با FATF بر تصویب لوایح درخواستی این نهاد بین الدولی‌آن هم تنها برای گرفتن بهانه از دست آمریکا چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

 

مدیرعامل ایرانول پس از ۶ سال تغییر کرد

مهندس عیسی اسحاقی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول که از سال ۹۲ تاکنون عضو هیات مدیره و مدیر عامل ایرانول بود، از این شرکت خداحافظی کرد.

 مهندس اسحاقی در گفت و گویی ضمن تایید خبر تغییر خود و انتصاب مجید محسنی مجد، گفت: آقای محسنی مجد از مدیران با تجربه، با انگیزه و دارای ارتباطات قوی و از دوستان خوبم هستند و مطمئنا قوی تر از من عمل خواهند کرد و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و آرزو می کنم ایرانول به جایگاهی برسد که با افتخار بگویم شش سال خدمتگزاری کارکنان ایرانول را کرده‌ام.

وی ضمن تشکر از بزرگان خانواده این صنعت به خصوص شریعتمداری وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و ترکان ریاست هیات مدیره شستا،  گفت : از حمایت های رضوانی فر مدیرعامل شستا و مهندس مخدومی مدیرعامل تاپیکو تشکر می کنم و ممنون این بزرگواران هستم، من بعد از برگزاری مجمع درخواست تغییر داده بودم گرچه طولانی شد اما با تغییر من موافقت کردند.

وی ضمن تشکر از همه کارکنان ، کارگران ، روسا و مدیران زحمتکش و اعضای هیات مدیره گفت:  ضمن خداحافظی و طلب حلالیت عذرخواهی می کنم نتوانستم آنگونه که شایسته بودند محبت های آنها را جبران کنم و امیدوارم این حقیر را بخاطر  کم کاری های احتمالیم ببخشند.

 مهندس اسحاقی نقش رسانه ها را در موفقیت های ایرانول در دوره خود کم نظیر دانست و گفت: لازم می دانم از همه کسانی که دل در گرو پیشرفت و توسعه ایرانول داشتند بخصوص همکاران عزیزم در جامعه بزرگ رسانه تشکر کنم که مرا کمک کردند تا ایرانول را به جایگاه واقعی خودش برسانیم.

وی در پایان ضمن تشکر از همه مدیران و کارکنان شستا ، تاپیکو ، ایرانول ، عاملان فروش و اتو سرویس کاران از همه دلسوزان خانواده بزرگ ایرانول خواست تا آقای محسنی مجد را در ادامه راه یاری کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات